23. joulukuuta 2012

Joulu joutui.

Tänä vuonna olen siirtänyt joulua eteenpäin päivä päivältä. Huomenna se jouluaatto kuitenkin on, joten nyt sitä ei voi enää siirtää. On ollut sellainen "katsotaan sitä joulua sitten taas ensi vuonna"-mieli. Kotona olen aloittanut jo käymään kaappeja läpi keväistä muuttoa varten. Kierrätykseen meneviä nyssäköitä ja varastoon meneviä laatikoita on eteisessä pinottuna ja muutenkin kaaosta ilmassa, niin eivät ne joulukoristeet oikein istuneet tähän kuvioon. Joulutorttuja ja pipareita on yleensä leivottu, mutta ei ole nyt ollut sellaista rauhallista hetkeä edes niille. Glögihetkiä kaupan pipareiden kanssa on nautittu.

Tämä joulukuvio on ollut jo pitkään minulle hankala. Koko aikuisen elämäni joulut ovat menneet taktiikalla joka toinen mieheni ja omien vanhempieni välillä. Kuvio ei ole sopinut minulle missään vaiheessa, mutta jotenkin tästä ei ole vain päässyt eroon. Välillä tuntuu, että minä olen ainut ihminen koko maailmassa, jolle on ollut todella kova pala omaksua joulun viettoa vieraassa paikassa. Tässä lähiaikoina olen kuitenkin lukenut asiasta lehdestä ja yhtenä päivänä radiossa toimittaja sanoi vähän huolimattomasti asiasta, kun oli jouluksi menossa vaimon perheen luo. Sehän käännettiin vitsiksi ja toivottiin, että asianosaiset eivät kuunnelleet lähetystä. Minusta kyse ei kuitenkaan ole niistä toisista, ei heidän joulussaan ole vikaa, se ei vaan ole se minun jouluni. On kuitenkin ollut puhdistavaa kuulla, että tämä asia on muillekin vaikea pala. Meitä on muitakin, jotka pureskelevat tätä palaa taas tänä jouluna. Nyt voin kuitenkin ilmoittaa, että ensi jouluna ja siitä eteenpäin minä olen joulun omassa kodissani tai jos en ole omassa kodissani, niin olen toisaalla omasta tahdostani. Nyt ruvetaan elämään aikuisesti myös joulun osalta (tai palataan niihin lapsuuden joulujen perinteisiin omilla höysteillä).

Pieniä jouluisia hetkiä on kuitenkin nautittu, ei tässä sentään joulumarttyyreiksi ruveta.

Tämän joulukuun kauneimpia muistoja ovat olleet....

.....joulukuun ensimmäinen päivä Tallinnan joulutorilla työystävän kanssa...


....Eilen pääsin käymään isovanhempien haudoilla viemässä kynttilät ja putsaamassa kivet lumesta...

....Ylioppilaskunnan Laulajien joululaulukonsertti Sibeliustalossa...



....Joulu, kun jäi laatikkoon, niin en päässyt oikein tunnelmaan korttien kirjoittamistakaan varten. Joulukorttien sijasta jaoimme sitten joulumieltä Hyvä Joulumieli-keräykseen  osallistumalla Siitä tuli hyvä joulumieli.... 
 

Oikein mukavaa joulua
kaikille teille lukijoille,
tutuille ja tuntemattomille!

J.K. Nämä tutut säkeet sopivat itselleni tähän jouluun :

Joulumaa on muutakin kuin pelkkää toiveunta,
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta.
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä,
Joulumaa, jos jokaiselta löytyy sydämestä.

Joulumaasta uskoo moni onnen löytävänsä,
Mutta sepä kätkeytyy tai narraa etsijänsä.
Onnea kun mikään mylly valmiiksi ei jauha -
Itsestään on löydettävä ihmisen vain rauha.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Ilahduin!