24. maaliskuuta 2013

Miten keittiö ostetaan, jatko-osa.

Alkuun on hyvä kertoa, että mä en ole koskaan ostanut yhtään keittiötä, mutta melkein kuitenkin. Ihan noviisina siis tässä huutelen tuntemuksia keittiön ostosta.

Ensimmäinen Miten keittiö ostetaan-kirjoitus löytyy täältä ja sitä keittiötä ei sitten ostettu ensimmäisestä paikasta. Ollaan kilpailutettu noin kymmenisen (+) firmaa. Isoista pieniin. Samalla keittiösuunnitelmalla on  menty oikeastaan koko matka. Monenlaista on tullut vastaan. Hintahaitari on ollut suuri. Löytyy kaukaiset ääripäät halvimmassa ja kalleimmassa.

Kaikissa keittiöliikkeissä on töissä myyjiä. He kuuntelevat asiakkaan tahtotilan ja piirtävät valmisohjelmillaan jotakin sinne päin. Hyvännäköisiä keittiöitä toki, mutta aina on mukana joku ongelma tai vähintään hässäkkä:

"Tätä kaappia meillä on kolmessa eri leveydessä, että nämä leveydet pitäisi tähän nyt jotenkin mahduttaa."
"Tämä kaappijako ei ole se fiksuin, mutta meillä ei ole muita."
"Voimme tähän sitten laittaa täytelevyn."
"Halutaan, että nämä menisi näin linjassa."
"Mutta meillä on vaan nämä koot."
"Tietysti, jos itse sahaatte tästä ja kikkailette tästä näin."
"Tähän voi sitte laittaa kanssa täytelevyn."
"Eikö uuni ja mikro voisi olla päällekkäin?"
"Ei."
"Meillä on vaan tämä malli saranasta."
"Kai ne kaapit pitää sitten ostaa yhdestä paikata ja saranat toisesta."

Kyllähän se pistää miettimään, että ostetaan monella tonnilla korkean katteen puutavaraa ja sitten pitäisi ruveta kikkailemaan ja loput ongelmat hoitaa täytelevyllä. Asiakaslähtöisyys ei ole keittiökaappibisnekseen vielä asettunut. Meillä on nämä kaapit ja teidän keittiön pitää mukautua näihin meidän mittoihin. Häh?

On tullut hyvääkin vastaan. Joissakin keittiöliikkeissä on nimittäin töissä suunnittelijoita. Ihmisiä, jotka lähtevät työstämään sitä asiakkaan ajatusta. Työntekijöitä, jotka ymmärtävät, että asiakas on se, joka tulee hakemaan asiantuntemusta keittiökaupasta. Nämä suunnittelija-henkiset myyjät edes yrittävät löytää ratkaisuja, vaikka vaikeaa se toki näillä standardimitoilla on.

Jos ei ole tärkeää, että joku Novartin tai muiden suurien tuotemerkeistä on keittiön kyljessä, niin standarimittaongelmista pääsee laajentamalla hakuja pienempiin firmoihin, joilla on tuotannossa enemmän joustoa. Suurista pieniin - ja takaisinkin. Löytyy ratkaisuja ja asiakaslähtöisyyttä.

Etsivä siis löytää ja huutoon vastataan. Rakentaja on löytänyt keittiöfirman joka vastaa nopeasti ja kaikki käy. Ratkaisuja löytyy. Kävimme perjantaina viimeisiä neuvotteluita ja sanotaan näin, että keittiökaupat ovat lähempänä kuin koskaan. Toivottavasti ensi viikolla voin kirjoittaa viimeisen osan tarinasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista. Ilahduin!